Pages - Menu

Sunday, January 08, 2012

Pemuda Yang Insyaf



Abu Umamah Al-Bahili meriwayatkan : 
Sesungguhnya seorang pemuda datang kepada Rasulullah Saw. 
"Wahai Rasulullah, izinkan aku berzina", kata pemuda itu. 
Maka para sahabat maju untuk menghalanginya. 
"Menyingkirlah kamu wahai anak pemuda", kata para sahabat.
"Dekatkan ia kepadaku", kata Rasulullah kepada para sahabat. 
Maka pemuda itu pun datang dan duduk dekat dengan Nabi Saw.

"Adakah kamu suka orang lain berzina dengan ibumu", tanya Rasulullah.
"Tidak. Demi Allah, semoga Allah menjadikan aku sebagai tebusanmu" jawab pemuda itu.
"Tiada manusia yang menyukai hal itu terjadi pada ibu mereka" jawab Nabi

"Adakah kamu mau hal itu terjadi kepada anak-anak perempuanmu?" tanya nabi lagi
Tidak. Demi Allah, wahai Rasulullah, semoga Allah menjadikan aku sebagai tebusanmu", jawab pemuda itu lagi
"Tidak ada manusia yang ingin itu terjadi kepada anak perempuan mereka", tambah nabi lagi

"Apakah kamu ingin hal itu terjadi kepada saudara perempuanmu?", tanya nabi lagi
"Tidak. Demi Alla, wahai Rasulullah, semoga Allah menjadikan aku sebagai tebusanmu", jawab pemuda itu lagi.
"Tidak ada manusia yang menyukai hal itu terjadi kepada saudara mereka", jawab nabi lagi.

"Apakah kamu mau hal itu terjadi kepada adik-adik perempuan dari ibumu?", tanya nabi lagi.
"Tidak. Demi Allah, wahai Rasulullah, semoga Allah menjadikan aku sebagai tebusanmu", jawab pemuda itu lagi mantap. 
"Tiada manusia yang menginginkan hal itu terjadi kepada adik-adik perempuan dari ibu mereka", tandas nabi.

"Apakah kamu ingin hal itu terjadi kepada kakak-kakak perempuan dari ibumu?", tanya nabi lagi
"Tidak. Demi Allah, wahai Rasulullah, semoga Allah menjadikan aku sebagai tebusanmu", jawab pemuda itu tegas.
"Tidak ada manusia yang menyukai hal itu terjadi kepada kakak-kakak perempuan dari ibu mereka", tandas nabi lagi.

Kemudian Rasulullah  SAW meletakkan tangannya keatas pemuda itu. "Ya Allah, ampunkanlah dosanya, bersihkanlah hatinya, dan peliharalah kehormatannya", doa nabi terhadap pemuda itu. 

Selepas itu pemuda tersebut pulang, dan tak lagi berpaling kepada perbuatan haram dan dosa.

No comments:

Post a Comment

Thanks sudah mampir di blog saya, jangan lupa tinggalkan komentar ya...Trims....:)